Af og til får jeg pludselig en masser idéer til alt fra hvordan vi kan gøre ting hurtigere til hvordan man kunne gøre noget nyt indenfor undervisningen. Jeg havde en idé om et “budgetspil” som egentlig skulle gå ud på at man skulle leve en måned på budget.

Det var inspireret fra et årgang over mig på Medialogi, hvor de lavede et semesterprojekt der handlede om at være på SU og man skulle så træffe forskellige valg (spise pasta/kødssovs for at have råd til varme måske?) for at klare sig gennem de 30 dage. Det var dog kun en meget simple prototype og slet ikke så fleksibel som det jeg har i tankerne.

I dag starter min ansøgning til DFI. Jeg har prøvet det før til produktioner I Red Ocean Games, men jeg tror det er første gang jeg prøver at få penge til idéudvikling. Min tanke er at folkeskolen (og gymnasier for den sags skyld) smider en masse fagligt i hovedet på deres elever, men at langt de færreste faktisk hjælper med at undervise i hvordan det er at stå på egne ben efter ens uddannelse. Når jeg tænker på at der er så mange unge der tager kviklån eller har overtræk på deres konto, så tror jeg det er fordi de i virkeligheden ikke ved hvordan man klarer sig for det beløb man nu engang har – om det er på SU, elevløn osv.

Det vil jeg gerne prøve at ændre og det skal være gennem et spil. Ikke bare på papir hvor de skal sidde og regne budgetter, men hvor de kan se en udvikling i et spil og tage en diskution om hvorfor man bør træffe det ene eller det andet valg.

Idéen er selvfølgelig nødt til at være indskræntet til en mindre prototype, men jeg tror det ville gavne en masse unge at få denne oplevelse, så de er klar til at stå på egne ben ude i virkeligheden.